De oprichting van de Stichting komt voort uit de behoefte om de hulpverlening die oprichters sinds enkele jaren in Azië uitvoeren een breder platform te bieden. Meerderen die ons ondersteunen moedigden ons aan om dit belangrijke werk meer bekendheid te geven.

Sinds ons eerste bezoek aan delen van Azië kunnen wij niet wegkijken van mensen die naar de rand van de samenleving geduwd zijn of letterlijk buitengesloten worden. Allerlei oorzaken liggen daaraan ten grondslag. Het ligt niet in ons vermogen dat allemaal te veranderen. Wel kunnen wij voor enkelen de ‘druppel op de gloeiende plaat’ zijn die hun leven voorziet van hoop en perspectief.

We kwamen ze tegen, we wilden er ook niet omheen, de allerarmsten, daklozen, wezen en weduwen in Azië die door wat voor omstandigheden ook nauwelijks kunnen voorzien in hun basale levensbehoeften. Lepra patiënten worden nog altijd buitengesloten en geweerd. Zij hebben zo dringend aandacht nodig! Op verschillende plaatsen verlenen we hulp aan leprozen of zorgen we er voor dat er regelmatig in het meest nodige wordt voorzien. (met dank aan onze lokale partners)

In de strijd om het basale bestaan zal het eerst en vooral gaan om het ‘zijn’ of er niet meer ‘zijn’. Het meest noodzakelijke moet eerst, zonder uitstel anders is er zelfs geen toekomst. Daarna maken we het verschil in individuele situaties door praktische en kleinschalige verbeteringen welke dikwijls ook de omstandigheden van een gezin of familie beïnvloeden.

Als je elke dag je ‘kostje’ letterlijk bij elkaar moet schrapen of wanneer je uitgestoten bent is het belangrijk dat je gezien en erkend wordt. Vanaf de eerste ontmoeting laten wij dat merken. Een arm om iemand heen of een aanraking als je weet dat je bij de ‘onaanraakbaren’ hoort.

Wij willen dat er blijvende verandering komt. Daarom hebben we aandacht voor praktische en psychische omstandigheden, zingeving en de sociale/maatschappelijke toestand van de mensen.

We durven ook verder te kijken. We willen het plaatsen van een wc, het leveren van een waterpomp, en het geven van tandenborstels, combineren met het aanleren van basale hygiëne. Wondverzorging, hulpmiddelen bij slechtziendheid en preventieve maatregelen kunnen nog zoveel verbeterd worden! Natuurlijk is het belangrijk om aan te sluiten bij wat de leefomgeving aan vragen, problemen, maar vooral ook aan lokale antwoorden op deze problemen kan bieden.

Daarom is samenwerking met de autochtone partners een cruciale schakel. Stichting Maatwerk Azië verandert de omstandigheden van mensen met een blijvend perspectief.